Ontstoken tandvlees

Tandvlees problemen behandelen bij Tandarts Jordaan

Tandvleesproblemen ontstaan wanneer tanden niet schoon genoeg gehouden worden. Dit kan leiden tot ernstige ontstekingen in combinatie met pijn. Tandarts Jordaan bespreekt de twee soorten tandvleesontstekingen, namelijk: gingivitis en parodontitis. Lees hier hoe u kunt zorgen voor goede mondzorg.

Gingivitis

Bacteriën kunnen zich aan uw tandoppervlak hechten. In combinatie met dagelijks achterblijvende voedselresten, vormt dit tandplaque. Goede reiniging van uw tanden is daarom essentieel. De mondhygienist kan u hierbij helpen.

Gebeurt dit niet, dan kan deze plaque zich verharden en zich vormen tot tandsteen. Tandsteen is ruw aangelegd en hierdoor hechten bacteriën zich sneller. Wanneer teveel bacteriën in uw mond plaatsvinden, zal het tandvlees ontstoken raken. Deze ontsteking wordt gingivitis genoemd en kan behandeld en weer gezond gemaakt worden door het verwijderen van het tandsteen.

Parodontitis

Wanneer uw tandvlees ontstoken is, zwelt het op. Hierdoor kan het tandplaque samen met het tandsteen onder uw tandvlees terecht komen. Vervolgens kan de aanhechting van uw tandvlees beschadigd raken door de hoeveelheid bacteriën en vervorming van het tandplaque. Hierdoor kunnen de bacteriën het bot doordringen en infecteren. Dit zorgt voor botafbraak rondom de tanden en kiezen (parodontitis). Wanneer deze botafbraak voort gaat dan komen uw tanden en kiezen los te staan in het bot. Uiteindelijk leidt dit tot het verlies van tanden en kiezen.

Heeft u parodontitis dan dient uw gebit door middel van een parodontale behandeling onder het tandvlees schoongemaakt te worden om de botafbraak te stoppen.

Klachten bij ontstoken tandvlees

Een ontsteking van uw tandvlees verergert zich vaak gedurende enige tijd. Omdat de ontsteking elke keer iets erger wordt weten veel mensen regelmatig niet dat zij ontstoken tandvlees hebben. Het tandvlees heeft namelijk gevoelsmatig altijd zo gevoeld.

Symptomen van ontstoken tandvlees

Wanneer u last heeft van ontstoken tandvlees kunt u last hebben van de volgende symptomen:

• Bloedend tandvlees. Uw tandvlees hoort bij poetsen of het gebruik van tandenstokers of floss niet te bloeden.
  • Gezwollen tandvlees, vaak is er daardoor ook minder ruimte tussen uw tanden om te stokeren.
  • Zeer rood gekleurd tandvlees
  • Een slechte adem, ontstekingen ontstaan door achter gebleven bacteriën, deze leveren een onaangename geur.
  • Vermoeidheid, een permanente ontsteking zorgt ervoor dat uw afweersysteem continu bezig is de ontsteking te bestrijden. Dit kost veel energie.
  • Los zittende tanden, indien de ontsteking lang duurt verdwijnt bot waardoor de tanden los in de mond komen te staan.

Stel uw tandvlees probleem vragen aan uw mondhygienist in Amsterdam

Heeft u vragen wat betreft uw tandvlees? Heeft u tandvleesproblemen? Plan dan een afspraak in bij Tandarts Jordaan. Klik hier om een eerste afspraak te maken bij de tandarts.  Tandarts Jordaan is meerdere dagen in de week geopend tot 21:30 uur, indien u bijvoorbeeld de voorkeur geeft om in de avonduren langs te komen. Daarnaast is Tandarts Jordaan ook op zondag geopend.

Op zoek naar een spoed tandarts in Amsterdam?

Heeft u een spoedgeval? Belt u dan naar 020 612 12 43. Binnen onze ruime openingstijden hebben wij ruimte voor uw spoedgeval.