Ontstoken tandvlees

Tandvlees problemen laten behandelen bij Tandarts Jordaan

Tandvleesproblemen ontstaan wanneer tanden niet schoon genoeg gehouden worden. Dit kan leiden tot ernstige tandvlees ontstekingen in combinatie met pijn. Ontstoken tandvlees is nooit fijn en wilt u graag ten allen tijden voorkomen. Tandarts Jordaan bespreekt de twee soorten tandvleesontstekingen, namelijk: gingivitis en parodontitis.

Ontstoken-Tandvlees-Amsterdam

Gingivitis

Bacteriën kunnen zich aan uw tandoppervlak hechten. In combinatie met dagelijks achterblijvende voedselresten, vormt dit tandplaque. Goede reiniging van uw tanden is daarom essentieel.  Bij Tandarts Jordaan raden wij hierom aan om regelmatig bij de mondhychienist langs te gaan. De mondhygienist van Tandarts Jordaan kan u helpen gingivitis te voorkomen.

Gebeurt dit niet, dan kan deze plaque zich verharden en zich vormen tot tandsteen. Tandsteen is ruw aangelegd en hierdoor hechten bacteriën zich sneller. Wanneer teveel bacteriën in uw mond plaatsvinden, zal het tandvlees ontstoken raken. Deze ontsteking wordt gingivitis genoemd. Gelukkig kan dit behandeld en weer gezond gemaakt worden door het verwijderen van het tandsteen.

Parodontitis

Wanneer uw tandvlees ontstoken is, zwelt het op. Hierdoor kan het tandplaque samen met het tandsteen onder uw tandvlees terecht komen. Vervolgens kan de aanhechting van uw tandvlees beschadigd raken door de hoeveelheid bacteriën en vervorming van het tandplaque. Hierdoor kunnen de bacteriën het bot doordringen en infecteren. Dit zorgt voor botafbraak rondom de tanden en kiezen (parodontitis). Wanneer deze botafbraak voort gaat, komen uw tanden en kiezen los te staan in het bot. Uiteindelijk leidt dit tot het verlies van tanden en kiezen.
Heeft u parodontitis? Dan dient uw gebit door middel van een parodontale behandeling onder het tandvlees schoongemaakt te worden om de botafbraak te stoppen.

Veelvoorkomende klachten bij ontstoken tandvlees

Een ontsteking van uw tandvlees verergert zich vaak gedurende enige tijd. Omdat de ontsteking elke keer iets erger wordt, weten veel mensen regelmatig niet dat zij ontstoken tandvlees hebben. Het tandvlees heeft namelijk gevoelsmatig altijd zo aangevoeld.

Symptomen van ontstoken tandvlees

Wanneer u last heeft van ontstoken tandvlees, kunt u last hebben van de volgende symptomen:

• Bloedend tandvlees. Uw tandvlees hoort bij poetsen of het gebruik van tandenstokers of floss niet te bloeden.
  • Gezwollen tandvlees, vaak is er daardoor ook minder ruimte tussen uw tanden om te stokeren.
  • Zeer rood gekleurd tandvlees
  • Een slechte adem, ontstekingen ontstaan door achter gebleven bacteriën, deze leveren een onaangename geur.
  • Vermoeidheid, een permanente ontsteking zorgt ervoor dat uw afweersysteem continu bezig is de ontsteking te bestrijden. Dit kost veel energie.
  • Los zittende tanden, indien de ontsteking lang duurt verdwijnt bot waardoor de tanden los in de mond komen te staan.

Voorkomt ontstoken tandvlees met de hulp van Tandarts Jordaan

Denkt u ontstoken tandvlees te hebben en wilt u dit zo snel mogelijk behandeld hebben? Of heeft u vragen wat betreft het voorkomen van onstoken tandvlees? De mondhychienist bij Tandarts Jordaan helpt u hier graag bij en beantwoord al uw vragen. U kunt gemakkelijk online een afspraak maken bij Tandarts Jordaan.

Tandarts Jordaan is door de weeks geopend tot 21:30, waardoor u ook gemakkelijk na werktijd bij ons terecht kunt. Daarnaast is Tandarts Jordaan ook op zondag geopend, van 9:30 tot 18:00.
Tandarts Jordaan is gevestigd op de Westerstraat in de Amsterdamse Jordaan, gemakkelijk te bereiken vanuit het centrum van Amsterdam.

Met spoed naar de tandarts?

Heeft u ondraaglijke pijn of ernstig bloedend tandvlees? Dan dient u met dit spoedgeval zo snel mogelijk naar de tandarts te gaan. Bel in het geval van een spoedgeval naar 020 612 12 43. Vanwege de ruimte openingstijden van Tandarts Jordaan, kunnen wij u ten allen tijden te hulp staan.