Wat te doen bij ontstoken tandvlees en hoe voorkom je dit?

Ontstoken tandvlees is vervelend en kan tot veel ongemakken leiden. Ontstoken tandvlees kan zeer venijnig zijn omdat het niet altijd merkbaar is. De ontsteking blijft aanwezig in het lichaam terwijl u geen vorm van pijn ervaart. Dit, terwijl de ontsteking nooit helemaal over gaat. De mondhygiënist stopt dit proces door een uitgebreide gebitsreiniging uit te voeren. De mondhygiënist verwijdert tandplak en eventueel ontstaan tandsteen en reinigt op de moeilijke plekken.

Een tandvleesontsteking kan erg vervelend zijn maar het is niet onoverkoombaar. Naast een bezoek aan de tandarts en/of mondhygiënist, is een dagelijkse, goede mondhygiëne de basis van een goede mondgezondheid.

Het gebit moet u minstens twee keer per dag poetsen. Dit kan met een handtandenborstel of elektrische tandenborstel. Het kan voorkomen dat de mondhygiënist adviseert om een elektrische tandenborstel aan te schaffen. Dit wordt aangeraden omdat de elektrische tandenborstel in staat is om meer plaque te verwijderen. Ondanks dat een elektrische tandenborstel veel plaque kan verwijderen op moeilijke plekken, kan deze niet overal bij komen. Etensresten kunnen zich namelijk ook tussen de tanden nestelen. En etensresten zijn een bron van bacteriën en dus tandplak.

Als uw tanden dicht op elkaar staan, dan kunt u gebruik maken van stokers. Tegenwoordig zijn er ultradunne stokers verkrijgbaar voor deze smalle ruimtes. Mocht u juist veel ruimtes tussen uw tanden hebben, dan kunt de tussenruimtes schoon krijgen met ragers. Deze interdentale borstels zijn in verschillende maten verkrijgbaar. De mondhygiënist helpt u om te bepalen welke ragers u aan kunt schaffen. En welke hulpmiddelen het best bij uw gebit passen.