De oorzaak van een slechte adem

Een slechte adem is niets vreemds maar een blijvende slechte adem kan voorkomen worden. In de ochtend ruiken de meeste mensen niet zo fris uit hun mond. Sigaretten, sterke kruiden, ui en knoflook zijn bekende oorzaken van een slechte mondgeur. Gelukkig kan dit gauw verholpen worden door een poetsbeurt. Helaas zijn er ook mensen die langer met slechte adem rondlopen. Hier kan dan ook geen poetsbeurt tegenop. In de medische wereld spreekt men dan ook over halitose.

Heeft u vaker dan u lief is, last van een slechte adem? Schroom niet om dit aan te kaarten bij de tandarts, er is vaak een oplossing voor te vinden.
Er zijn verschillende oorzaken te vinden voor een slechte adem:

• Slechte mondbacteriën
    De meest voorkomende oorzaak van een slechte mondgeur, ook wel halitose genoemd, is de aanwezigheid van slechte mondbacteriën. In de mond zijn miljarden goede zowel als slechte bacteriën aanwezig. De gezonde mondbacteriën onderdrukken de aanwezigheid van de slechte. Als hier een disbalans in is, kunt u last krijgen van een slechte, zwavelachtige mondgeur.
  • Slechte mondbacteriën op de tong
    Slechte mondbacteriën nestelen zich vaak op het achterste gedeelte van de tong. Dit zorgt voor een witte aanslag op de tong. Mensen met een wat ruwere tong kunnen eerder last van krijgen van zo’n aanslag. Bacteriën en voedselresten nestelen zich dan tussen de vlakken op de tong waardoor de aanslag ontstaat. Deze leiden tot een slechte geur in de mond.
  • Tandvleesontsteking
    Mondbacteriën kunnen zich nestelen tussen de tanden, maar ook tussen de ruimtes tussen de tanden en het tandvlees. Bij een teveel aan bacteriën ontstaat er tandsteen, wat zorgt voor een tandvleesontsteking. Gingivitis of parodontitis zijn tandvleesontstekingen die zorgen voor een zwavelachtige geur in de mond. Als u denkt dat er sprake is van een tandvleesontsteking, dan is het raadzaam om een bezoek te brengen aan de tandarts. Deze kan u dan doorverwijzen naar een mondhygiënist voor verdere behandeling.
  • Speeksel/uitdroging
    Speeksel speelt een belangrijke rol bij de mondgezondheid. Een gebrek aan speeksel kan dan ook zorgen voor een onaangename mondgeur. Bij een gebrek aan speeksel ontstaan er een droge mond waardoor voedselresten niet afgevoerd kunnen worden. De inname van medicijnen, te veel koffie en een gebrek aan water kan zorgen voor een tekort aan speeksel.
  • Verschillende medische aandoeningen
    Er zijn verschillende medische aandoeningen die gekoppeld worden aan halitose. Ontstoken amandelen, keelontsteking, ontstoken bijholtes, suikerziekte, luchtweginfectie, maag-darmaandoeningen kunnen allemaal oorzaken zijn van een slechte adem. Echter, in de meeste gevallen is de oorzaak terug te vinden in de mond.

De oplossing

De behandeling van een slechte mondgeur kan verholpen worden door de slechte bacteriën in de mond te verminderen. U kunt de volgende stappen ondernemen om een slechte adem tegen te gaan:

• Twee keer per dag de tanden poetsen, bij voorkeur met een elektrische tandenborstel.
  • Reinigen tussen de tanden met stokers, floss en ragers.
  • Genoeg water drinken om een droge mond tegen te gaan.
  • Eten en drinken beperken tot maximaal 7 momenten per dag.
  • Regelmatig een bezoek te brengen aan de tandarts en mondhygiënist.

Vragen over het voorkomen van een slechte adem?

Heeft u vragen over bovenstaande informatie rondom de oorzaak of het voorkomen van een slechte adem? Neemt u dan telefonisch contact met Tandarts Jordaan op, onze receptionistes helpen u graag verder.