Wortelkanaalbehandeling

Onder uw tand bevinden zich wortels met elk een wortelkanaal met zenuwweefsel, bindweefsel en pulpa (bloedvaten). Bij een wortelkanaalontsteking is de pulpa ontstoken. Aangezien in de pulpa zenuwvezels aanwezig zijn, kan deze ontsteking voor hevige pijn zorgen. Heeft u ondragelijke tandpijn? Dan bestaat de kans dat u last heeft van een acuut ontstoken of dode zenuw van uw tand.

Symptomen van een wortelkanaalontsteking

Bij een acute wortelkanaal ontsteking kunt u (zeer pijnlijke) zenuwpijnen voelen. In veel gevallen heeft u last van:

• Gevoelige tanden: last bij warmte of kou
  • (Zeurende) zenuwpijnen
  • Stekende pijn bij dichtbijten

Een wortelkanaal ontsteking doet echter pas pijn wanneer deze tegen een zenuw drukt. Aangezien er in uw kaakbot geen zenuwen zitten kan het zo zijn dat u al enige tijd met een ontsteking aan uw wortelpunten loopt zonder dat u dit heeft gevoeld. Uw tandarts kan deze ontstekingen ontdekken op een röntgenfoto. Hierop is een zwarte vlek van ontstekingsweefsel te zien. Ondanks dat u (nog) geen pijn heeft is het belangrijk deze ontstekingen zo spoedig mogelijk te behandelen. Een onbehandelde ontsteking is slecht voor uw gehele lichaam en lost het aanwezige kaakbot op waardoor uw tand steeds losser in uw kaakbot komt te staan.

De wortelkanaalbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling is afhankelijk van het aantal wortelkanalen. Regelmatig varieert de behandeling van een half tot anderhalf uur. Verder komt het in sommige gevallen voor dat patiënten voor enkele dagen last blijven houden van de tanden. Deze last kunt u vrijwel altijd onderdrukken met een goede pijnstiller. Bij de juiste verzorging kan een tand of kies na de behandeling jaren meegaan.

Vragen over de wortelkanaalbehandeling?

Heeft u vragen over gaatjes of uw vulling? Neemt u dan telefonisch contact met ons op, onze receptionistes helpen u graag verder. Moet u een afspraak voor het maken van vullingen inplannen? Plan dan een afspraak in bij Tandarts Jordaan en kies een datum en tijdstip die u het beste uitkomen. Zo is Tandarts Jordaan meerdere dagen in de week geopend tot 21:30 uur, indien u bijvoorbeeld de voorkeur geeft om in de avonduren langs te komen. Daarnaast is Tandarts Jordaan ook op zondag geopend.

Op zoek naar een spoed tandarts in Amsterdam?

Heeft u een spoedgeval? Belt u dan naar 020 612 12 43. Binnen onze ruime openingstijden hebben wij ruimte voor uw spoedgeval.